dziecko w basenie

5 błędów żywieniowych w diecie przedszkolaka

Za nawyki żywieniowe odpowiadają przede wszystkim rodzice, ale również przedszkole. Brak kontroli nad tym, co maluch spożywa w ciągu dnia może zaważyć na jego zdrowiu. Jakich błędów nie należy popełniać komponując posiłki dla malucha?

Zbyt mała ilość warzyw

Statystycznie aż 88% dzieci po 1. Roku życia przyjmuje zbyt małe ilości warzyw. Są niezbędne w codziennej diecie malucha, ponieważ zawierają duże pokłady witamin, składników mineralnych i błonnika. Jeżeli dziecko nie chce jeść warzyw warto przemycać je w ulubionych posiłkach dzieci lub tworzyć wizerunki zwierzątek na talerzu. To będzie z pewnością duże urozmaicenie dań.

Monotonne posiłki

Aby dostarczyć odpowiednią ilość witamin i składników odżywczych dziecku, warto urozmaicać posiłki. Jest to niezwykle istotne ze względu na kształtowanie się preferencji smakowych przez pierwsze 2 lata życia dziecka. Dlatego to właśnie rodzice mają wpływ na to, jakie produkty będą wybierać podopieczni w starszym wieku.

Zbyt dużo cukru w diecie

pączki

Słodycze nie tylko przyczyniają się do powstawania próchnicy zębów, ale również otyłości. Ponadprogramowe kilogramy mogą prowadzić do zwiększenia prawdopodobieństwa zachorowania w wieku dorosłym na nadciśnienie tętnicze lub cukrzycę. Już od najmłodszych lat kształtujemy nawyki żywieniowe malucha, dlatego dosładzając desery lub kupując gotowe słodycze, przyzwyczajamy je do potraw słodkich. Warto pamiętać, że cukier nie tylko znajduje się w słodyczach, ale również w sokach owocowych oraz napojach gazowanych.

Brak suplementacji witaminy D

Głównym źródłem witaminy D jest promieniowanie słoneczne. W naszym klimacie liczba słonecznych dni w skali roku jest stosunkowo mała, dlatego należy pamiętać o codziennej suplementacji tej witaminy. Maluchy w pierwszym roku życia powinny otrzymywać codziennie witaminę D, natomiast starsze dzieci odpowiednie ilości w okresie jesienno-zimowym. Niedobór witaminy D może powodować łamliwość kości, rozwój próchnicy, zaburzenia wchłaniania wapnia z jelit, rozwoju krzywicy, częste infekcje bakteryjne i wirusowe, a także obniżoną odporność.

Podjadanie i przejadanie

Maluchy szczególnie lubią podjadać słodycze i słone przekąski, co często prowadzi do nadwagi i otyłości w dorosłym życiu. Dziecko podobnie jak osoba dorosła powinna spożywać 5 posiłków dziennie – dania powinny być urozmaicone i kolorowe.